środa, 14 września 2011

Porady dla uważnych, czyli kilka słów o pepitce

Skoro już rozpoczęłam temat modnej w ostatnim czasie kurzej stopki to chciałabym was również przestrzec przed jakże częstą tendencją do mylenia jej z innymi odzieżowymi wzorami. Przyznam się wam szczerze, że sama długo zastanawiałam się z jakim to wzorem najczęściej myli się ten motyw i jego nazwa zupełnie wyleciała mi z głowy. O poradę postanowiłam zapytać moją mamę, ale ona tylko wybauszyła na mnie oczy ze zdziwienia co skłoniło mnie do sprawdzenia w słowniku odzieżowym i dopiero ten oczywiście mnie uratował. Przeczytałam w nim, że pepita (po hiszpańsku pestka) to tkanina o splocie płóciennym, wykonana z wełnianej przędzy czesankowej, zgrzebnej, półwełnianej lub bawełnianej, która ma charakterystyczny kontrastujący wzór w postaci drobnej, dwukolorowej kratki o regularnym układzie zwanym właśnie pepitą. Jest ona bardzo często używana na kostiumy, ubrania, suknie i płaszcze. Jej wzór znajduje się po lewej stronie mojego zdjęcia.


Kurza stopka natomiast to po francusku pied de poule (wymowa pje de pul) i znajduje się po prawej stronie zdjęcia. Zauważacie te charakterystyczne różnice w połączeniu obu wzorów? Niby układ jest ten sam, ale całość różni się właśnie sposobem łączenia bieli, a raczej jego brakiem w przypadku pepitki. A jeśli ta różnica nie jest dla was dostrzegalna to radze przyjrzeć się całości tak jakby w przypadku pepitki biały wzór został nałożony na czarną tkaninę, a w przypadku kurzej stopki raczej czarny wzór na białą tkaninę. Widzicie to?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz